کد مطلب:27942 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:125

امام اولیای خدا












547. حلیة الأولیاء - به نقل از اَنس بن مالك -:پیامبرصلی الله علیه وآله مرا به سوی ابو برزه اسلمی فرستاد و من شنیدم كه به او می گفت:«ای ابو برزه! پروردگار جهانیان، درباره علی بن ابی طالب، با من عهدی بسته و گفته است:"او پرچم هدایت، نشان ایمان، امام اولیای من و نور همه پیروانم است". ای ابو برزه! علی بن ابی طالب در فردای قیامت، امین من است و در قیامت، پرچمدارم و (امین) بر كلیدهای گنجینه های رحمت[1] پروردگارم.[2].

548. حلیة الأولیاء - به نقل از ابو بَرزه -:پیامبر خدا گفت:«خدای متعال با من درباره علی بن ابی طالب عهدی بست. گفتم:پروردگارا! آن را برای من روشن بدار! گفت:"بشنو". گفتم:می شنوم. گفت:"علی پرچم هدایت، امام اولیای من و نور پیروانم است و اوست كلمه ای كه همراه پرهیزگاران كردم. هر كه او را دوست بدارد، مرا دوست داشته و هر كه او را دشمن بدارد، مرا دشمن داشته است. پس، او را بدین بشارت ده". پس علی آمد و بشارتش دادم.

[ علی به من] گفت:ای پیامبر خدا! من بنده خدا و در دست قدرت او هستم. اگر عذابم كند، به سبب گناهم بوده است و اگر مرا به آنچه بشارتم داده است برساند، خداوند، اختیارش بر من بیشتر است. گفتم:خدایا! دلش را جلا و بهارش را ایمان قرار ده!

خداوند گفت:"برایش چنین كردم". سپس به من خبر داد كه او را به بلایی دچار می كند كه دیگر اصحابم را بدان مبتلا نمی سازد. گفتم:پروردگارا! برادر و یاور من!؟ گفت:"این، چیزی است كه قطعی شده است كه هم خود او آزموده می شود و هم دیگران با او آزموده می شوند"».[3].









    1. در تاریخ بغداد، به جای «رحمت»، «جنّت» آمده است.
    2. حلیة الأولیاء:66/1، تاریخ دمشق:8892/330/42، تاریخ بغداد:7441/99/14.
    3. حلیة الأولیاء:66/1، تاریخ دمشق:291/42، و 270/42.